Begin januari werd de jaarlijkse Consumer Electronics Show ofwel CES 2017 georganiseerd, ook ditmaal waren 3D Printers goed vertegenwoordigd. Toch waren er duidelijke verschillen met vorig jaar te zien. Wat waren de hoogtepunten en dieptepunten van de CES 2017 op het gebied van 3D Printing, en waar kunnen naar uitkijken?
3D Printing minder aanwezig
Dit jaar was het vloeroppervlak voor 3D Printing aanzienlijk kleiner, de meeste exposanten kozen voor een kleinere stand. Het aantal aanwezigen was ook iets lager, van 60 bedrijven vorig jaar naar 54 dit jaar. De grote afwezige was 3D Systems. Voorheen waren zij, samen met MakerBot, de grote publiekstrekkers, nu waren ze geheel afwezig. Dat komt waarschijnlijk door de nieuwe focus op de zakelijke markt, de CES is toch vooral op de consumenten sector gericht. MakerBot was veel minder prominent aanwezig in vergelijking met voorgaande jaren.

LulzBot
Wat was er te zien op CES 2017?
Omdat de focus op deze beurs ligt op de eindconsument waren er vooral desktop 3D Printers te zien. Titan Robotics was een uitzondering met hun grootformaat printer, Sculpteo had een Carbon 3D Printer opgesteld. SLA printing wordt steeds populairder terwijl FDM steeds minder aandacht krijgt. Bedrijven als Aleph Objects, Robo en XYZprinting richten zich steeds duidelijker op de eindconsument.

Robo C2
Waar gaat 2017 brengen?
Nu de 3D Printing hype een beetje bekoeld is gaan we kijken naar serieuze toepassingen en een doelgroep die meer ziet in 3D Prints dan alleen een hobby gadget. XYZ Printing wil met kindvriendelijke printers en eenvoudige software een jonge markt aanspreken, Robo richt zich met name op de studenten en de LulzBot heeft nog steeds die typische tech nerd uitstraling. De kloof tussen consumenten printers en professionele printers lijkt weer groter te worden, de fabrikanten schuiven momenteel naar hun “comfort zone”.